Vanliga frågor

Här hittar du svar på några ofta ställda frågor.

Är det samma pris på hemsidan som vid telefonbokning?

Vid bokning via telefon, i butik eller i incheckning tillkommer 35:- serviceavgift och vissa erbjudanden visas endast för kunder online. 


Har pengarna kommit fram på min Girobetalning?

Det kan ta upp till fyra dagar innan pengarna syns på bokningen. 
Är du osäker på om pengarna kommit fram kollar du via Min bokning på hemsidan.


Hur gör jag om jag inte hittar på hemsidan?

Längst ned på sidan hittar du Sitemap där kan du se en översikt av webbplatsen, och uppe till höger finns en sökruta.


Hur fungerar Viking Lines prissättning?

Många av våra priser är dynamiska, det innebär att priserna kan skilja sig från en avgång till en annan. Enkelt kan man förklara det som att vi säkerställer en bra beläggning med hjälp av vår prissättning. Vi gör detta genom att kontinuerligt övervaka både biljettryck och efterfrågan och justerar sedan våra priser därefter. När många vill resa kan priset bli lite högre och perioder med mindre efterfrågan får också ett lägre pris. Priserna påverkas också av avresedag och säsong. (Det är alltså alla våra kunder som påverkar prissättningen genom sina respektive val, beställningar och behov.) Att ha dynamisk prissättning är idag standard i resebranschen och för Viking Lines del är det ett nödvändigt verktyg för att sätta priser. Den höga beläggningen leder i förlängningen till att vi kan fortsätta att hålla attraktiva priser på alla våra resor.