Passagerare med funktionshinder eller nedsatt rörlighet

 

Passagerarregistrering

Information om eventuellt funktionshinder och nedsatt rörlighet ska anges i passagerarregistreringen. Informationen behövs för att Viking Line lättare ska kunna assistera. 

Terminal

I terminalerna finns handikappanpassad toalett och incheckningsdisk samt mötesplats för assistans. Det finns också hissar och rulltrappor för att underlätta ombord- och avstigning.

Mer information om de olika hamnterminalerna:

Handikapphytter

Handikapphytter, dvs hytter särskilt anpassade för personer med nedsatt rörlighet eller funktionshinder, går endast att boka via vår resetjänst (se kontaktuppgifter). Hytten bokas i samband med resan i mån av plats. 

Ombord- och avstigning

Vi rekommenderar rullstolsburna resenärer att stiga ombord via terminalen, eftersom detta är smidigare än ombordstigning via bildäck. Har du behov av assistans vid ombord- eller avstigning meddela ditt önskemål senast 48 timmar innan avresa genom att fylla i assistansbegäran eller ringa 08-452 40 00.

Vid följande resor ges inte assistans vid ombord- och avstigning:

  • Vid båt byte i Mariehamn på dags- och piknik-kryssning
  • Ankomst och avresa Långnäs
  • Ankomst och avresa i Mariehamn kl 04.25-04.30

Ombord

Mötesplatser för assistans är tydligt skyltade. Det är svårt att röra sig med rullstol ombord på Rosella. Begränsad framkomlighet med större rullstolar och permobiler även ombord på övriga fartyg.

Handikappanpassade toaletter finns ombord på samtliga fartyg.

Mer information om respektive fartyg:

Säkerhet ombord

För att säkerhetsarbetet ombord ska fungera vid en nödsituation är det viktigt att du meddelar oss vid bokning om du har funktionshinder eller nedsatt rörlighet som kan vara av betydelse vid en räddningsinsats. Meddela vid bokningstillfället också om du har en ledsagare med dig på resan som kan hjälpa dig vid en nödsituation.För närvarande kan du nte lämna dessa uppgifter online, vänligen ring därför 08 452400 och meddela (Ingen bokningsavgift tillkommer)

Ledar- och assistanshundar

Ledar- och assistanshundar reser kostnadsfritt med Viking Line och ska bära för tjänsten avsedd sele eller täcke. Ledar- och assistanshundar får även resa på kryssning och med Cinderella, där andra husdjur inte är tillåtna. Ledar- och assistanshundar i tjänst är tillåtna i nästan alla utrymmen ombord, även i restauranger, men ej i allergianpassade hytter. Rastplats finns ombord. Uppge i bokningen om du har ledarhund med dig på resan.Ledar-och assistanshundar går för närvarande inte att boka online, vänligen ring 08 4524000 för att uppge att du har ledarhund med dig på resan (ingen bokningsavgift tillkommer).

Rullstolar ombord på anslutningsbussar

Anslutningsbussar i Sverige: Bussarna är inte rullstolsanpassade, då det inte finns plats för rullstolar inne i bussarna. Det går att få med rullstolen i bagageutrymmet, men detta förutsätter att resenären kan ta sig på/av bussen och/eller har med sig någon som kan hjälpa honom/henne ombord och av bussen. Chauffören har ingen möjlighet att hjälpa till med detta. Samma gäller för rullatorer.

Buss Cityterminalen–Stadsgården: Hopfällbara rullstolar går att lasta in men det förutsätter att kunden har viss rörelseförmåga och själv kan kliva på och av bussen. Trafikvärdarna hjälper till men får inte lyfta in någon.

För ytterligare information ring 08-452 40 00